Matkantekoa jammulla

Yleistä juttua asiasta - SR500? - ja sen vierestä

Matkantekoa jammulla

ViestiKirjoittaja Halford » Ke Heinä 08, 2009 4:49

Tulipa heitettyä muutaman sadan kilsan lenkki jammulla parin päivän aikana. Oikeastaan eka pidempi lenkki koko aikana kun olen pyörän omistanut. Ihan kivaa oli vaikka tuli kyllä mieleen ettei tätä ole ihan tähän suunniteltu(tai sitten miehessä vika)
Huomioita: Sopiva matkanopeus 85-90. Muuten riepottelee tuuli liikaa ja alkaa tärinäkin haittaamaan. Ajaako muut satasen rajotuksella satasta :shock: ?
Toinen huomio on tuo pieni kulutus.. Onko kukaan mitannut tarkkaan? Aika pienellä tuntuu menevän......
Kolmas huomio kuinka moni motoristi jättää morjestamatta nykyään... Luulevatko kevariksi kapean profiilin takia?
Halford

ViestiKirjoittaja Jukkat » Ke Heinä 08, 2009 8:34

Se että muut pyöräilijät eivät morjesta voi johtua monesta asiasta. Tässäkin yhteydessä käyttäisin harkiten sanaa motoristi. Jos pyörällä ajava on motoristi, hän morjestaa. Jos pyörällä ajava on automies tai joku muu pyörämiehen/naisen taimi niin eipä hän yleensä morjesta. Jos on jonkin yhdenasian liikkeen pyörämiehiä ei morjesta kuin omalle porukalle. Näitä tilanteita tulee. Yleensä itse morjestan kaikkia paitsi niitä vespa-kuskeja...

Minun SR:ssä (silloin kun se toimii) mainitsemallasi nopeudella alkaa puutua kaasukäsi. Kahdestaan ajaessa yleensä ajan vähintään 95+ lukemia. Normaalivälitys pyörässä, tosin nykyinen takarengas on 80-sarjaa eli välitys vähän lyhenee. Alle kaheksaa kymppiä en aja viitosvaihteella edes yksin. Kyllä sillä voi satasta ajella ihan hyvin. Kuten jo sanottu jokaisessa pyörässä on se puutumiskierrosalue jolla alkaa jokin kohta puutua kuskista.

Tästä matka-ajoon sopivuudesta on näissäkin ympyröissä väitelty laajasti ja vaihtelevalla menestyksellä. Kerron omakohtaisen tarinan: kesällä 2000 olin juuri palannut Haaparanta-Tervola akselinsuuntaan tekemältäni viikonloppuretkeltä (asun Joensuussa) ja olin yhdeltä pajalta hakemassa öljyä. Siellä oli tietysti kaikenlaista muutakin väkeä paikalla ja pari FJ-kuskia ihmetteli pyörässäni silloin ollutta isoa matkaplexiä ja ääneen puhuivat, että tuohan antaa jo vähän sateelle suojaakin eikä kädetkään ole suojatta, mutta eihän tämä mikään matkapyörä kyllä olekaan, puhelivat vähän silleen osaaottavalla sävyllä säälin sekaisesti. Siihen sanoin sitten itse, että olisinpa tiennyt ettei sillä voi matkaajoa ajaa, tulin eilen haaparannasta takaisin, viikonlopun saldona lähes 1400 kilsaa. (ja siitäkin tulomatkasta yli 400 kilsaa sateessa eikä minulla siihen aikaan sadehaalaria ollut jokin kalastajamallin sadetakki nahkapuvun päällä ja muovikassit saappaissa). Meni suut kiinni niiltä viisastelijoilta, niin en siitä sateesta sitten mitään maininnut. Tiesin kyllä ne tyypit - pyörä ajoon kesäkuussa ja talliin syyskuussa. Eivät kyllä tervehdi nykyisinkään...

Se on selvää, että matka-ajoon on soveliaampiakin pyöriä kuin SR mutta kyllä silläkin pääsee sen 500km+ per päivä jos haluaa. Ja rehellisyyden nimissä on sanottava ettei tällaisia retkiä tule yleensä itsekään ajettua kaksipäällä. Viikkoa kohti ehdoton maksimi on allekirjoittaneella reilut 2000 kilsaa koska alkaa tunto peukaloista hävitä ihan oikeasti sen tärinän myötä. Mitä enemmän ajat sitä paremmin niitä Jammun tärinöitä kestät, kylmiltään on useamman sadan kilsan matka päivässä aika raakaa touhua... Ja ehdottomasti näissä ns. matkailuajoissa umpikypärä päähän. Sen Haaparannan reissun jälkeen luovuin itsekin visiirillisestä avokypärästä pitemmillä reissuilla, meinaan se kyseinen kapine työnsi vesisateessa silmiin visiirin reunasta niin paljon vettä että ei eteensä nähnyt...

Jos ajat alle 90 kilsaa tunnissa niin kulutus jäänee normaalivälityksillä alle neljän litran sadalle kilsalle. Oma pyörä vetää matka-ajossa yleensä 4,5 - 5,2 litraa sataselle. Tästäkin kulutuksesta on väitelty paljon, jotkut ajaa tankillisella (12l.)yli 250 kilsaa itse olen jäänyt tielle kerran 193 kilsan jälkeen bensan loputtua, eli kyllä se varmaan johtuu paljon ajotavastakin. Itse en yleensä urheile enää tankkauksen kanssa vaan kylmästi tankkaan aina kun varatankki tulee käyttöön ja jopa ennen sitä.

Se on hyvä alku kun uskaltaudut retkiä tekemään pyörälläsi! Meni minultakin pari kesää ennen kuin uskaltauduin lääninrajojen ulkopuolelle. Paras on tehdä tässäkin sillä tavoin kuin hyvältä tuntuu, eikä kuten neuvotaan.
"SR on addiktio"
Jukkat

Matkantekoa jammulla

ViestiKirjoittaja Halford » To Heinä 09, 2009 1:02

Mitä enemmän ajat sen paremmin kestät tärinöitä pitää paikkanasa. Se tuli huomattua heti ekan kesän jälkeen.
Silti käynyt mielessä välityksien muuttaminen ensi talvena(kierrokset laskisi) ja tärinäalue siirtyisi ehkä hieman korkeemmille nopeuksille.....

Kovin ahtaalta näyttää eturattaan ympärillä,mahtuuko sinne pykälän tai kaksi isompi ratas? Tietääkö kukaan? Vai onko hommattava pienempi takaratas.
Ajan lähes aina yksin ja painan sen vajaa 80kg joten varaa ratastaa luulis olevan.
Halford

ViestiKirjoittaja Jukkat » To Heinä 09, 2009 9:05

17 hampainen eturatas on suurin joka sinne mahtuu pyörimään ilman muutoksia. Saksasta saapi takaratasta varmaankin 40 hampaista ainakin. Itse olen lähes aina ajanut tehtaan välityksillä.

Kokeilin takavuosina 15-piikkistä eturatasta, eikä mielestäni kannata ainakaan se välityksen tihentäminen. Jos yksin ajaa voipi olla se harventaminen ihan järjellistäkin. Ainakin australian SR-kerholaiset ovat sivuillaan sitä mieltä, kehuvat vielä sitä kevyempää/kapeampaa uudemman mallin ketjua paremmaksi. Mene ja tiedä.

Ainahan ne tehtaan välitykset ovat jonkinlainen kompromissi. Kone kyllä jaksaa harvennetullakin välityksellä kulkea ja voipi sitä bensaakin säästyä hiukan...
"SR on addiktio"
Jukkat

Pitempää matkaa varten

ViestiKirjoittaja Jukkat » Pe Kesä 25, 2010 8:31

Voisi SR:n varustella esimerkiksi tähän tyyliin. Germaanien tyyli pakata tarpeellista tavaraa mukaan on suorastaan liikuttava...

Vaikka SR ei kuulemma sovellu matkailuun, niin kyllä niillä reissuakin tehdään. Sanon tämän silläkin uhalla että taas alkaa kova vääntö siitä matkapyörän koosta yms. Tämäkin yksilö on ajettu Saksasta Joensuuhun.

Pyörässä muutenkin erikoisen laadukas varustus, supertrappia, kahvalämppäriä, wisecoa etc.
Kuva
"SR on addiktio"
Jukkat

pitempää matkaa varten

ViestiKirjoittaja TUOMOL » La Kesä 26, 2010 7:31

todellinen maailmanmatkaajan varustelu :D :D tupla levyjarrutkin edessä!!
ja on upeat laukut!

matkanteosta sr500:lla tuli mieleen: mobile.de:n myynti ilmoitus
sr500 jolla oli ajettu n,150tkm, myyjä oli kiertänyt sillä Usan,Kanadan ja Alaskan!! (n,60tkm siellä,)

mielestäni se kertoo SR:n ominaisuuksista matkantekoon :D :D
TUOMOL

ViestiKirjoittaja Zarah » Ti Touko 31, 2011 4:15

Mopoiluni alkuvuosina (94-96) tuli silloisen äsärrän mittariin kesässä n. 13 tkm. Eli ihan selkeesti matkapyörä. Helposti 500 kilsan päivämatkoja tolla ajelee. :D
Zarah

Paluu Niitä näitä...