Tikitystä kuumana

Vinkkejä, kysymyksiä, kommentteja

Tikitystä kuumana

ViestiKirjoittaja pekkakos » Pe Touko 16, 2008 1:42

Moi!

Kesällä -07 siellä Räyskälän tapaamisessa, jossa pikipäin kävin, kyseli eräs Savosta päin kotoisin oleva minulta, että mistähän toi koneen tikittävä tyhjäkäynti ääni kuuluu, aina kun kone on kuuma. Itsekin olen samaa ihmetellyt (SR500 -94). Sain vinkin, kokeilin laittaa jäykemmät öljyt, ja laitoin Castrol GPS 15-50. Tuntui auttavan, ilmeisesti öljynpaineetkin paranivat, kun ei mene kuumana ihan litkuksi öljyt. Eli kannattaa kokeilla...

Pekka SR500 -94
pekkakos

ViestiKirjoittaja Jukkat » Pe Touko 16, 2008 9:39

Terve taas!
Mekaaniset äänet vaimenee jonkin verran jäykällä öljyllä, aikaisemmin käytin jopa 20w50 viskositeettistä pennzoilia, nykyisin Motorex 15w50. Tuskin se ääni (tikitys) kokonaan häipyy vaikka mitä tekisi. Keinuvivusto on äänekäs, ilmeisesti jo aivan luonnostaan.

Kansi yleensä käy melkoisen kuumana, Talvella tehty männän vaihto ja koneistukset - koneremppa herätti minussa tuunaus innostusta pienimuotooisesti. Hankin kick indicator tulpan sijalle Kedolta sen fisheye -akryylisen läpinäkyvän ""tulpan" ja eka reissulla n. 25 kilsan ajon jälkeen tuli öljyt siitä lasisilmästä ulos! Se kehno suli osittain ja kävi falskaamaan! 17.4. reissukelit melko viileät vielä ilman lämpötila reilusti 10 asteen alapuolella, eikä moottorin öljynkään lämmöt nousseet hälyttävästi päälle 85 asteen. Nyt on alkuperäinen osa paikallaan ja Kedon kanssa olen neuvotellut kompensaatiosta...

Selitystä sulamiselle ei ole keksitty, on kuulemma ainoa tapaus laatuaan. Kedon setä oli sitä mieltä että jostain syystä minun pyörän kansi käy kuumempana kuin tavallisesti, osat kuitenkin lähes originaalit. Tosin välillä tuntuu, että vain minulla on tällaisia kommelluksia... Nimimerkillä valuvanteenkin vääntänyt...
"SR on addiktio"
Jukkat

Samasta aiheesta Jukkat:lle

ViestiKirjoittaja pekkakos » La Touko 17, 2008 4:25

Joo, se yläkerta käy kuumana, mutten tollasta ole ennen kuullut. Mä ostin sen öljynlämpötilatikun, sitä on kiva tietenkin seurata. Olis kanssa kiva tietää millaiset ovat öljynpaineet eri öljyjä käyttäen, mutta luulisi, että mitä jäykemmät öljyt, sen paremmat paineet. Korvakuulosta tikitys on hiljennyt, mutta kyllä sitä ilmenee, vaimeampana. Kedomies sanoi minullekin, että kyllä sieltä pitäisikin kuulua, se on ihan luonnollista. Mutta siltikin aina miettii, että kun tarpeeksi kuumenee, niin menee venttiilit jne. Ja jos avaa kaasarin imukurkkua, niin riittääköhän se neula tai pääsuutin, pitäskö nostaa/vaihtaa isompaan jne...Nää on joskus ihan MuTu -juttuja. Aina kun on vaihtanut uudet öljyt tuntuu, että Jammu suorastaan kehrää...Mutta joka tapauksessa, on se ihme peli kuitenkin - kulkee, kulkee, kulkee...Vaikka olen muutramaan otteeseen tarjonnut sitä myyntiin, niin en perkele kuitenkaan taida siitä luopua. Pitää kai mennä kahden pyörän kiikkuun??
pekkakos

ViestiKirjoittaja Jukkat » Su Touko 18, 2008 3:51

jeah! Se myyminen on aina vähän kaksipiippuinen juttu, toisaalta kahta pyörää ei oikeastaan tarvitse, mutta voipi tulla katumapäälle sitten myöhemmin. Harvoin niistä kuitenkaan saa rahaa niin paljon että varsinaisesti saisi edes omansa takaisin. Onhan monella kerholaisella muitakin pyöriä, Pekka Lankista vapaasti lainaten "SR täytyy olla jotta on ainakin yksi varmempi peli jolla pääsee".

Ja useimmilla on vielä autokin, joka on on kyllä sekin vain viemässä vähiä rahoja ympärivuotisesti.

Aivan hypoteettinen kysymys: minkälaista pyörää meinaat seuraajaksi/SR:n kaveriksi.

Öljyn mittaritikku on kyllä hyvä olla, antaa se ainakin suuntaa siitä millä tasolla öljyn lämpö on siellä säiliössä. Ehkä öljynpaineen seuraaminen mittarilla voisi myös olla hyödyllistä, ehkä se antaisi viitteitä öljyn kunnosta ja määrästä?
"SR on addiktio"
Jukkat

Sitä samaa

ViestiKirjoittaja pekkakos » Su Loka 12, 2008 4:14

Moi!

Vein tänään Jalmarin talviunille - kilometrejä tänä kesänä vain n. 3000! No, kelit oli aika huonot jne. Jukkat, kyselit multa joskus, että millaista pyörää olin hankkimassa YaMMUn rinnalle. Niin, hieroin kauppaa 750 Brevasta (ei tarvi aina sössiä takavannetta kun ketjurasvat lentää joka puolelle), sitten mietin, että 883 SporttiHD:ssä pysyisi kai arvo parhaiten. Kawasakin W650kin mietin vakavasti, sitten olin jo ostamassa Treelta Hondan TransAlppia Venäjänajolle, ja nyt mun päässä pyörii pakkomielteenomaisestio toi Guzzin uusin retropyörä V7 Classic, joka on ihan huippu! Täytyykö nää kaikki ostaa, että olisin onnellinen. Vai riittääkö pikku Yammu? Riippuu mitä näillä haluaa tehdä. Kaikki pikkutiet täällä Satakunnassa on jo tuttuja. Ehkä toi Transalppi sittenkin, sillä mieli tekee jo vähän seikkaluun, pitkään sellaiseen. Toistaiseksi tuo Yammu, jota aina katselen ja ajattelen, etten mä sua kuitenkaan myy. Niinkuin sanoit, JukkaT, pitäähän ainakin yksi toimiva peli olla kun ne muut pettää. Hyvää syksynloppua kaikille alan miehille, messuilla katsotaan!
pekkakos

ViestiKirjoittaja Jukkat » Su Loka 12, 2008 10:14

Itsellä SR vielä ajossa, tosin kelit ja kunto senkun huononee... Kyllä tämän kesän ajot oli tosi vähäisiä, ei vielä neljääkään tonnia ajettu. Kerhon kokoontumisreissukin oli vaatimaton ajoltaan - reilut 200 kilsaa eestaas. Pientä nurkkaajoa ollut tasaisesti kesällä ja syksylläkin, mutta edes yli 250 kilsan reissua hyvin harvoin. Ajohommat vähenee kyllä vielä pakosti ainakin tämän viikon, lauantaina minusta tuli "nelijalkainen". Kyynärsauvojen kanssa vähän kelju kruisata...

Se Guzzin uusi seiska on kyllä aivan äärettömän kaunis! Mutta asvalttipyörä sekin käytännössä. Kardaani voisi olla kyllä siistimpi ja huoltoväli pitempi. Itse olen haaveillut bemarin Gelände Sportista ja sellaisesta 1980-90 lukulaisesta, joka tapauksessa ilmajäähdytteisestä mallista. Onneksi kaikkia unelmapyöriä ei voi saada - jääpi sitä unelmaa jatkossakin!
"SR on addiktio"
Jukkat

Paluu Tekniikka