pyörä hakee/voblaa/kiemurtelee

Vinkkejä, kysymyksiä, kommentteja

ViestiKirjoittaja jype » Ti Elo 03, 2010 8:00

Moi

Tuli hankittu sr500 yammu ja mukava pyörähän se on. On vain semmoinen epämielyttävä ongelma että pientä kiemurtelua ilmenee ajossa siinä 60 - 70 km/h ehkä eniten. Edellinen omistaja sanoi että tuo ilmiö johtuisi uusista renkaista (Pirelli City Demon) ja ennen kaikkea renkaan kuviosta. No vähän ihmetyttää ja mietin mikä muu voisi tuon aiheuttaa, ongelma kutenkin tullut renkaan vaihdon yhtydessä. Aiemalla renkaalla (Briggestone) ei kuulemma ongelmaa ollut. Mikä muu kuin tuo renkaan kuvio voisi ongelma aiheuttaa? Mitä pitäisi tarkistaa? Ongelma ilmenee jo ihan suoraan ajettaessa.

Olisi kiva korjata ongelma pois, jotta pääsisi nauttimaan ajamisesta kunnolla.

T: Jype
jype

kiemurtelua

ViestiKirjoittaja TUOMOL » Ti Elo 03, 2010 1:50

moi!
kyllä se kiemurtelu varmaankin aiheutuu väljistä pyöränlaakereista tai takahaarukan laakereista,
vaihdoiko itse uuden renkaan? vai se myyjä?
ajoitko itse sillä vanhalla renkaalla,ihan vertailun vuoksi?
TUOMOL

ViestiKirjoittaja stara » Ti Elo 03, 2010 3:23

Tervehdys,
TuomoL: n kommenttien lisäksi muutama ajatus: katsoin kuvastosta City Demonia, josta tuli ajatus josko kuvion pitkittäiset suht. kaposet ja ehkä joustavat nappulat aiheuttaisivat huojuntaa ko. nopeuksilla. Itselläni on edessä Dunlopin K550(äänekäs) ja takana Heidenaun katuseos K67. Takapäässä (korkea, joustava nappula) aiheuttaa esim. kadunkulmakaarteissa ilmeisesti nappulan taipumisesta johtuvaa lievää nuljumista, tavanomaisessa kyydissä ei ongelmia, sateella erinomainen. Uskoisin, että asfaltilla taipumus vähenee renkaan kuluessa kuten varmaankin C-D: kin kohdalla tapahtuu. Miten Pirellit toimivat vauhtikaarteessa sekä soralla? Asfaltin pintaan syntyneet karhun kynnen jäljet sekä jyrsimen spoorit ovat tietenkin oma lukunsa suunnan pidossa.

Ps: "Ilo ilman ......SR: ää on teeskentelyä." Stara.
stara

ViestiKirjoittaja TUOMOL » Ti Elo 03, 2010 5:05

moi pojat :D
minulla on H-D xl 1200s ,jossa takana pirelli city demon 130/90-16 ,ja se on parempi kuin alkup, dunlop, ei vetele urissa ja katumaalauksissa :D

ps. ostin sen pirellin jyväskylän rompepäiviltä eteläsuomalaiselta jobbarilta,kun olin asentamassa sitä vanteelle,huomasin että sen nopeusluokka oli s=180 km/h,kun pitäs olla h=210 km/h !!
mutta kun sen kantavuus kyllä riitti,joten se pantiin vanteelle,ja kukapa sit H-D:llä yli 210:tä ajelis

:D :D laaturengas tosiaan tunloppiin verattuna näin lopuksi!!!
TUOMOL

ViestiKirjoittaja Jukkat » Ti Elo 03, 2010 6:01

Jotenkin tuo renkaan kuvion aiheuttama voblaus kuulostaa minustakin ihmeelliseltä. Siis molemmat renkaat vaihdettu?

Jos eturengas hakee voi syynä olla lopussa tai löysällä oleva ohjauslaakeri. Yleensä kun renkaat vaihdetaan se voblauskiemurtelu vähenee.

Onko vanteet kunnossa? jos valuvanteessa on klommo se voi tuntua ajossa sekin. Tasapainotettiinko renkaasi? Jos kiemurtelua esiintyy vain tietyllä nopeudella voi syynä olla jokin viallinen rungon elementti, esimerkiksi takaiskarin jousi poikki niin kyllä voipi alkaa kiemurtelemaan.

mahdollisuudet monet tässäkin.
"SR on addiktio"
Jukkat

ViestiKirjoittaja jype » Ti Elo 03, 2010 6:25

Kiitos kaikille vastuksista.

Mukavaa että on aktiivista porukkaa. No soittelin vielä myyjän kanssa ja hänen mukaan tuo ilmiö tuli juurikin siinä renkaan vaihdon yhteydessä. Ilmiön hän sanoi olevan suurin juuri tässäkin vastausten joukossa mainituilla karhun kynnen jäljillä asfaltissa. No minä huomasin tämän ilmiön myös muualla ja varsin paljon voimakkaampana. Saattoi vika löytyä kun katsoin rengas paineet (nämä oli tarkistettu pari päivää aiemmin), paineet olivat reilusti alle 2 baria. Myyjä sanoi että on parempi ajella 2.3 baarilla, tosin sanoi että ilmiötä on silloinkin. No eilen ajon jälkeen täytin renkaa ja taas oli paineet tippuneet jonkin verran kun tänään tarkastin, ilmeisesti venttili vuotaa. Eli lisäsin paineita ja kuinka ollakaan pyörä käyttäytyi paremmin. Pinnalla joka on siloinen menee kyllä hyvin, ainakin mutkatiellä :) Mutta tosiaan tuo vetely ilmiö tulee jo tosi pienistä urista/raidoista tiellä, mutta muuten on nautinto ajella :D. Myyjän mukaan edelliset renkaat olivat paremmat ajaa, mutta nuo onkin vielä käytännössä täysin ajamattomat, vain vissiin muutema sata km ajettu. No tänään kuitenkin pääsin jo nauttimaan hienosta pyörästä. Edellisistä ajoista onkin jo 20 vuotta aikaa. Täytyy vielä tarkkailla tilannetta ja käyttää vaikka ihan oikeassa korjaamossa jos vika taas ilmenee, kunhan ensin vaihdan ne venttiilit renkaisiin.

Vielä kerran kiitos vinkeistä, hyviä asioita tarkistettavaksi.
jype

NO NIIN

ViestiKirjoittaja TUOMOL » Ti Elo 03, 2010 7:23

noi rengaspaineet unohtui! mp:ssä ne pitää olla kohdallaan!

itse olen aina käyttänyt SR:ssä Metzlerin ME77 renkaita, jotka on mielestäni semmoset neutraalit ja luotettavan oloiset kumit :D nyt takarenkaalla aj,7.5 tkm pintaa jäljellä n,1mm, joten vaihd, mutta samalaisen ostan!
eturenkaasta en tiedä paljon ajettu, kun ei oo tarvinu vaihtaa mun aikana,

mutta ajan myötä se kumikin kovenee,vaikka olis pintaakin kumissa esim,
kun ostin sr500 vm:1983:n vuonna 1997 oli alkuperäinen bridgestone eturenkaana!!! ja kova kuin kivi
ps.tää juttu on mun kahdesta eri sr500:ta

SR500 on addiktio :D :D
TUOMOL

Paluu Tekniikka