Öljynvaihto

Vinkkejä, kysymyksiä, kommentteja

Öljynvaihto

ViestiKirjoittaja Zarah » To Tammi 20, 2011 5:32

Sain vihdoin itsestäni irti sen verran, että sain vaihdettua Jammuun öljyt. Huolto-ohjekirjasta tavailin ohjeita ja johan löytyi pyörästä reikiä ja sihtejä ja suodattimia. :? Päätin nyt ekalla kerralla kattoa sit kaikki kolot, josta kirjassa puhutaan.

Muuten näytti kaikki normaalilta, mutta etuputken sisällä olevan kartion sihdin reijästä tulikin aikamoista mönjää ja hiekalta näyttäviä muruja. :shock: Putsasin vielä kankaalla ja sormella putken sisältä sen mitä ylsin ja siellä sitä samaa oli vaikka kuinka. Ei oltu vissin vähän aikaan sihtiä putsattu. Onkohan tuo sellainen paikka, johon jää tuollaiset hiekat ja mönjät? Toivoin itsekseni, että ne pohjimmaiset on maanneet paikallaan koneen pyöriessä.

Taitaa käydä niin, että availen kaikki luukut ensikin kerralla.

Onko vastaavia kokemuksia?
Zarah

mielenkiintoista!

ViestiKirjoittaja Jukkat » To Tammi 20, 2011 10:44

Se putken sihti on varmasti sellainen paikka joka kannattaa puhdistaa jos sen saa auki. Miten se aukesi? onko normaalikierteet vai vasenkätinen? Meinaan että itse olen parikertaa yrittänyt sitä aukaista ja viimeksi ihan korjaamolla yritettiin, mutta eipä lähtenyt kahden miehen voimalla niin jäi paikalleen. Tuskin ne mönjät sieltä etuputken sihdistä minnekkään pääsee, eikä sihti ole omassa pyörässäni vielä tukkoonkaan mennyt.

Se vaihteiston sumpun kansi jossa on se sihti on hyvin tähdellinen aukaista, ei ehkä joka öljynvaihdossa mutta ehkä noin kymppitonnin välein.

Sinne sumpun pohjaan löytää tiensä kaikki irronnut tavara. Se on tavallaan sellainen omatunto josta löytyy monenlaista tavaraa ihan sen mukaan miten on sitä pyörää käytetty.

Hiekkaa harvemmin sieltä pohjasta löytyy, jotain sakkaa joskus, muuta tavaraa kylläkin. Nokka-akselin laakerin kuulat, metallilastua ja ihan eka löytö oli aikoinaan pala käynnistyspolkimen jousen tukirautaa... Metallilastu oli peräisin vaihteistosta - nelosvaihteen kytkeytymissakaroista yksi oli lohjennut ja jauhautunut lastuksi!

Olen itse harkinnut jossain vaiheessa sen öljysäiliön/ etuputken huuhtelua esimerkiksi polttoöljyllä tai muulla liuottavalla aineella, jos alkaa se öljyn kierto kummittelemaan eli sakan määrä kasvaa sumpun kannessa.

Se pohjasumpun kansi on veikeä tapaus. Takavuosina eräänä hellepäivänä otin ja vaihdoin ne öljyt ja samalla otin sen kannenkin irti, kaikki ok kunnes laitoin sen takaisin. Öljyä vaan rupesi tippumaan tallin lattialle... Se loppukiristys ja se naksahdus tiesi halkeamaa kiinnityspultin juureen! Eipä mitään, kaivoin varakannen esille ja laskin ne öljyt pois ja homma uusiksi - täydellinen toisinto. Toinenkin kansi särkyi ja samasta kohdasta! Iltapäivä menossa ja kovalla kiirellä hitsarin luo anelemaan korjausta. Korjaus onnistui ja eikun takaisin talliin asentamaan. Nyt ei kansi enää hajonnut, tosin öljyn tiputtelu jatkui - en enää uskaltanut sitä kiristää tarpeeksi! Nykyisin luotan tässä kiristysasiassa ammattilaiseen. Yllättävän vähällä voimalla se särkyy...
"SR on addiktio"
Jukkat

suodattimet

ViestiKirjoittaja TUOMOL » Pe Tammi 21, 2011 6:47

moi!

ennen ajokauden alkua kyllä pitää tarkastaa noi sihdit! löytyykö niistä mitä töhnää :o

laittelen sitten kyllä tietoa!
TUOMOL

ViestiKirjoittaja Zarah » Ma Tammi 24, 2011 9:17

Tiukassa oli tuo sihti, enkä kyllä enää muista, et miten ne kierteet oli, mut kuvittelisin, et ihan normaalit, kun ei jäänyt siitä asiasta mitään kummaa mieleen. Mulla oli avauksessa käytössä pitkävartinen avain, jonka päässä mies, kun en sihtiä itse saanut auki. :D

Edit: Ja kyselin vielä niistä kierteistä niin ihan normaalikierteet oli, kuten arvelinkin.
Viimeksi muokannut Zarah päivämäärä Ma Tammi 31, 2011 5:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Zarah

ViestiKirjoittaja Jukkat » Ke Tammi 26, 2011 9:12

Jeah! Meilläkin oli voimahylsy ja vääntimessä vielä reilun metrin putki jatkona, mutta ei vaan lähtenyt sihti irti. Osaahan ne olla tiukassa, kuitenkin nämä pyörät on jo iäkkäitä. Onko se sinun pyörä uustuontia vai alkuperäinen suomeen rekisteröity?
"SR on addiktio"
Jukkat

ViestiKirjoittaja Zarah » To Tammi 27, 2011 7:03

Mulla pyörä on noin 10 vuotta sitten Saksasta tuotu.
Zarah

saksan tuontia

ViestiKirjoittaja TUOMOL » Su Tammi 30, 2011 9:04

moi ystävät!!

omia kokemuksia noista saksan vehkeistä!

SR500 vm,-91 48t , kromiosissa pientä sanomista,ja kaasuttimen vaihdon jälkeen toiminut hienosti :D kun noissa 90-luvun malleissa on se kaasutin ilman kiihdytyspumppua!

H-d xlh 1200s vm,-01 ei ongelmia tähän mennessä,ostin 2005 jepjepiltä Joensuusta nyt ajettu 9tkm,ja tuntuu toimivan :o

mutta SR500 on se ykkönen :D :D
TUOMOL

Paluu Tekniikka